Willem en thomas 9.

26 juni 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

De eerste nacht van het feest van St Juan is voorbij.  Afgelopen avond een echt volksfeest op straat.  Het is het feest (al vanuit de oudheid)  van de zonnewende.  Dit gaat de hele nacht op straat door en vandaag is de oficiele feestdag.  Voor ons dus een behoorlijke onrustige nacht en redelijk op tijd op omdat Willem de auto vanuit Tui naar Finisterre gaat brengen.  Samen naar het station gegaan, ontbeten. Zelf de stad in geweest.  De Kathedraal bezocht en andere kerken etc.  De Kathedraal is indrukwekkend.  En inderdaad zoals het lied "cancion de perigrino" aangeeft:  zittend op een bank in de Kathedraal is het als op de camino je omarmt en geen oordeel veld over jou als pelgrim.  Nou ik kan u vertellen dat die woorden waar zijn.  Daarnaast nog wat huiswerk "gedaan" voor de komende tocht naar Finisterre.  Tussentijds komen er van Willem berichten binnen dat alles goed verloopt wat het transport betreft.  Alleen valt er een bus uit in Finisterre vanwege de feestdag.  Dat betekend alleen naar de pelgrims mis in de Kathedraal.  Dat is een heel speciale ervaring.  Het aantal mensen in de kerk is overweldigend.  In alle paden of hoekjes staan of zitten mensen/pelgrims op de grond.  Het aantal aanwezige nationaliteiten is nagenoeg niet te tellen.  Een mooi maar niet echt lange dienst.  Dan het hoogtepunt van het slingeren met het wierookvat.  Ik heb het opgenomen op de gsm maar het lukt niet om dit door te sturen.  Op you tube is het zeker te vinden.  Willem was inmiddels terug.  Alleen stond er tijdens de mis een enorme rij mensen voorde kerkdeur.  Hij schat dit zeker op 1000 mensen of meer.  Wij, de dames Anja, Dorine en ik hebben Willem toch gevonden. Hij had de auto in Finisterre goed kunnen parkeren en een slaapplaats gereserveerd in een alberque.  Dat was goed nieuws.  Dan als eerste werk was het belangrijk om onze beloften in te lossen. De kaarsjes aansteken. Willem had het lijstje met namen bij zich.  Helaas moest dit met elektrische kaarsjes.  Met de gedachten en de intenties hebben wij deze aangemaakt.  Daarna met ons vieren wat gegeten en op tijd naar de alberque.  Ook deze nacht was het op straat en in de alberque onrustig.  Zaterdag de start  met onze route naar Finisterre.

1. Theo aelmans:
    26 juni 2016
    misschien moet je als jullie terug zijn in maasbracht ook maar weer vaker naar de kerk gaan. als dat zo een mooie ervaring is. sterkte.
  2. Henk en Dora:
    26 juni 2016
    De mis lijkt mij een fantastische ervaring. Succes met de tocht naar Finisterre.
  3. Engel:
    26 juni 2016
    Lijkt me toch weer een hele gewaarwording, zoveel pelgrims bij elkaar. Veel sukses met het volgende doel.